ANAF a anunțat organizarea unei licitații pentru a vinde mai multe mașini de lux, dar a declarat la fiecare vehicul mult mai puțini kilometri decât au acestea în realitate. De exemplu, din bordul unui BMW au „dispărut” peste 100.000 de kilometri, de la ultima vizită la RAR.
ANAF a anunțat organizarea unei licitații în cadrul căreia scoate la vânzare a mai multor bunuri mobile. Este vorba de două autoturisme, un microbuz și un buldoexcavator care aparțin unei firme din Dâmbovița. Scopul este de a recupera de la această companie o serie de datorii restante.
Prețurile la care se vând vehiculele sunt unele foarte mari, între 150.000 lei și 300.000 de lei.
Problema este că ANAF precizează în anunț că mașinile au 45.000 km, 102.000 km și 157.000 de kilometri parcurși. În realitate, conform datelor oficiale înregistrate la Registrului Auto Român (RAR), acestea au rulat cu peste 250.000 de kilometri mai mult.
Un BMW X6, din 2016, este scos de ANAF la vânzare cu prețul de peste 60.000 de euro (256.681 lei, la care se adaugă 19% TVA). Valoarea a fost stabilită și datorită numărului mic de kilometri, doar 45.099. Dar, o simplă verificare a numărului de identificare al autoturismului (publicat, de asemenea de ANAF) pe site-ul RAR, arată că mașina avea, în luna februarie a acestui an, nu mai puțin de 146.308 kilometri. Practic, au fost dați înapoi peste 100.000 de kilometri.
Aceeași situație este și în cazul unui Mercede Benz S-Class 350, din 2013. Pentru acesta ANAF cere aproape 40.000 euro (167.297 lei, la care se adaugă 19% TVA). Conform anunțului, mașina are puțin sub 157.000 de kilometri parcurși. În realitate, datele RAR confirmă că mașina avea, în luna mai a acestui an, peste 261.000 kilometri reali.
De asemenea, un microbuz Mercedes-Benz V-Class, fabricat în 2014, are kilometri măsluiți. Culmea e că în cazul acestuia, verificarea a fost făcută chiar pe 1 septembrie. ANAF îl prezintă în anunțul de vânzare cu puțin peste 100.000 de kilometri la bord. Și cere peste 40.000 de euro pe el (170.164 lei, plus 19% TVA). Conform datelor înregistrate la RAR, microbuzul are în realitate aproximativ 150.000 de kilometri parcurși.
Toate informațiile despre istoricul unui vehicul sunt publice. Oricine poate verifica dacă mașina respectivă este înmatriculată, ce motor are, norma de plouare, câți kilometri a parcurs, etc.
Nu trebuie să ai decât seria de identificare (VIN) a vehiculului.
Pentru a face verificarea, intri pe site-ul rarom.ro, la secțiunea „istoric vehicul”. Introduci VIN-ul, oferi o adresă de email validă și gata. Primești toate informațiile în format PDF pe email.
Nu este clar cum și când a fost dat kilometrajul înapoi. Cert este că cele trei vehicule au fost verificate chiar anul acesta. Două dintre ele au fost verificate la RAR, iar cel de-al treilea la o stație unde a efectuat ITP-ul. Astfel, s-au înregistrat kilometri reali parcurși până în acel moment.
„Aceste vehicule rămân în proprietatea debitorului până la finalizarea licitației. Este obligat debitorul să ofere acces la ele și orice informații i se solicită. Prețul de vânzare este stabilit de un expert desemnat. Acesta verifică toate bunurile, le evaluează și stabilește valoarea lor. Este obligația lui să verifice toate detaliile care țin de starea tehnică a bunului sau de documente”, a declarat pentru ProMotor un reprezentant al ANAF Titu, instituție care a scos la licitație vehiculele.
Acesta nu a dorit să-i fie declinată identitatea, deoarece nu a obținut acceptul conducerii instituției pentru a oferi detalii despre caz.
Anunțul de organizare a licitației și detaliile despre mașini poate fi consultat AICI. Iar în galeria acestui articol regăsiți capturi de ecran cu informațiile oferite de RAR despre cele trei vehicule.
O căutare pe platformele de vânzări auto ne ajută să ne facem o idee asupra diferențelor de preț.
De exemplu, un BMW X6 similar cu cel scos la licitație de ANAF, dar cu 150.000 km, se vinde cu 34.000 euro. În timp ce unul cu aproape 40.000 de kilometri este 54.000 de euro.
Un Mercedes Benz S350, cu aproximativ 250.000 km la bord, se vinde cu aproximativ 28.000 de euro. În timp ce unul cu 160.000 km este 38.000 de euro.
Și în cazul microbuzului, un V-Klasse din 2014, cu 100.000 de kilometri parcurși, se vinde cu aproximativ 38.000 de euro. În timp ce unul cu 150.000 km la bord este sub 30.000 de euro.
„Inducerea în eroare a unei persoane prin prezentarea ca adevărată a unei fapte mincinoase sau ca mincinoasă a unei fapte adevărate, în scopul de a obține pentru sine sau pentru altul un folos patrimonial injust și dacă s-a pricinuit o pagubă, se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani”, conform Art. 244 (1) din Codul Penal.
Practic, să te folosești de informații false sau incorecte, pentru a obține un câștig, se consideră înșelăciune. În acest caz, numărul de kilometri al mașinilor este unul fals. Iar un cumpărător de bună credință va fi, practic, păcălit să cumpere o mașină mult mai uzată decât i s-a prezentat.
„Bunurile vândute în cadrul unei licitații nu prezintă garanție pentru vicii ascunse. Dar în această situație nu e vorba de un viciu ascuns, ci de ceva evident. Era de datoria ANAF și a evaluatorului să facă o verificare minimală. Fără discuții, situația aceasta se poate încadra la înșelătorie. Și responsabilitatea este a ANAF și a evaluatorului care a verificat mașinile”, a declarat avocatul Adrian Cuculiș pentru ProMotor.
Licitația, dacă nu va fi anulată între timp, este programată să se desfășoare pe data de 3 octombrie, pe strada Gării nr. 79, din orașul Titu, jud. Dâmbovița.